Apps
Som flere undersøgelser viser, bruger forbrugere i dag en meget stor del af deres tid på digitale medier ved hjælp af mobilapps. Ingen virksomhed kan med succes implementere en brandingstrategi uden at tage en mobil-først tilgang. Ikke kun skal en virksomhed engagere og kommunikere med sine kunder gennem appen, men den skal også finde måder at bruge appen som en forlængelse af sit brandimage. En virksomhed kan endda overveje at gøre mobilappbranding til en integreret del af sin mobilappudviklingsstrategi.
Når man udvikler en mobilapp for at udvide sit brand, skal en virksomhed lede efter måder, hvorpå appen kan skille sig ud fra mængden og give en fremragende brugeroplevelse. Virksomheden skal også teste mobilappen under forskellige brugerforhold for at opbygge et stærkt forhold mellem kunderne og brandet. Samtidig kan en mobilappudvikler også implementere en række strategier til branding af appen for at tiltrække brugernes opmærksomhed og leve op til deres forventninger. App-ikonet supplerer ikke kun navnet på mobilappen, men etablerer også en forbindelse mellem brugerne og brandet. Derfor kan en mobilappudvikler nemt få sin mobilapp til at skille sig ud fra mængden ved at skabe et unikt ikon. Han kan endda oprette flere app-ikoner og sammenligne disse app-ikoner for at vælge den, der appellerer til brugerne og repræsenterer de vigtigste funktioner i appen. Samtidig skal mobilapp-udvikleren sikre, at app-ikonet komplementerer appens farveskema og henviser direkte til app'en. Brandets tema og retningslinjer skal også implementeres i hele mobilappen. Nøgleelementer i appen, såsom farver og skrifttyper, skal også fremstå ensartede på tværs af skærme. Denne sammenhæng gør det nemmere for brugerne at huske og få adgang til appen over tid.
I det store og hele har en virksomhed mulighed for at vælge mellem en række strategier til branding af en mobilapp. Men mobilappudviklere skal huske på, at mobilappbranding er en løbende proces. Han skal eksperimentere med forskellige strategier for at finde den mest effektive måde til stærk branding af mobilappen. Samtidig skal han tilpasse mobilapps brandingstrategier for at imødekomme nye trends og skiftende brugerpræferencer.